Suitidel külas 26-29.09

IMG_0512Juba mitu aastat on käinud delegatsioon rahvast Setomaalt külas suitidel ja viimased siis omakorda siin. Mina nägin neid esmakordselt sel suvel seto suveülikoolis ja hiljem kuulsin nende laulu Obinitsas. Sel sügisel avanes mulgi võimalus sõita kaasa-algselt küll öeldi, et kohti pole aga osa rahvast jäi tulemata ja nii ma kaasa sõitsingi. Tingimus oli, et tuleb laulda, olla kohati rahvarõivil ning kaasavõetavate asjade hulgas peab olema ka käsitööd. Tingimused sobisid. Reis toimus 26-29 september. Neljapäeva hommikul korjasin peale Ahto, Timmo ja Seto Instituudi näitsiku ning nii me Vastseliinasse kulgesimegi.  Ahto roolis ja ma suikusin-öösel oli töökojas liiga kaua läinud ja nii mul oligi kokkulepe, et tema sõidab Vastseliina ja ma sõidutan meid tagasi. Ühtlasi sain teada ka kõik oma auto vead-viimastest oli tolku kuna ma siis esmaspäeval lugesin need oma autoparandajale Westcaris ette. Kuna meil oli kiire ja ma üle 90 sõita ei tohi siis oli ka see üks põhjus mille  Ahto rooli sai kupatatud. Ühtlasi sain veel teada, et vanasti sõitsid vahtralehed  ülepea 70ga. Teel olles jõudis Timmo teha ära ka oma klassikalise nalja  Aarele pealkirjaga “ just sõitsin Põlvast välja” kuna olime niigi hilinemas siis antud nail läks õigesse kohta kuna sai tehtud vahetult enne Vastseliina jõudmist ja Aarel meid enneaegu näha oli hea meel. Bussis oli ruumi laialt ja tõttöelda tegi see sõidu päris mugavaks.  Bussis korraldas Seto Instituut väärikate auhindadega viktoriini-mul oli juhe olla ja ma ei osalenud.  Loodetavasti austet ülemsootska ei pannud pahaks, et ma temaga ajurünnakut teha ei viitsinud. Tõttöelda ta sai üksi suurepäraselt hakkama. Kuulasin viktoriini küsimusi aga päris paljuga panin vastustes omaette mööda. Viktoriini võitis Aare meite giidiga.Teel oli ka paar peatust kuid õhtuks jõudsime kohale Kiši turismitallu järve ääres. Toimus õhtusöök ja edasi oli vabakava. Järgmine päev jagati meid kahte gruppi-üks osa läks  kohaliku hariduseluga tutvuma ja teine osa  uudistas arhidektuuri. Mina sattusin viimasesse gruppi. Külastasime surnuaeda, talusid ja ka üht mahajäetud talukompleksi õunaaedade keskel.  Head õunad olid. Sellist vana ja ägedat arhidektuuri eriti polnudki-näidati ennekõike kaasaegselt kordatehtud hoonekomplekse. Samas nad ka ise alles uurivad ja otsivad. Esimese talu rahvas pakkus lisaks vägijoogile ka omatehtud vorsti mis oli väga hea. Teises talus pakkus memm õunapihlaka veini ja pirukat mis koosnes taignast porgandist ja kartulist.  Pealelõunal oli lõunasöök trahteris ja siis edasi liiguti juba suure bussiga Suiti regioonis ( Alsungas ja Basis).  Külastasime muuseume, rahvamaja,kirikut,  turismitalu. Õhtul kogunesime jällegi trahteris ja tegime üheskoos suitidega pirukaid ja pelmeene. Suiti kooriga ühislaulmine jäi mingil kummalisel põhjusel ära-koor ei ilmunud kohale. Ahto orgunnis  ööbimiskohas sauna ja  nägi kurja vaeva, et raamatuklubi laialipeksta.  Õppereis pidi ikkagi olema !!!!! Aga mis ma teha sain kui ma olin just vahetult enne saanud  uue numbri Go reisiajakirja-Timmo ja Aare, Aarne vabandusi ma ei tea. Mingil hetkel me aga olime kõik ilusasti all ja toimus ka laulu ning tantsuproov kus Isa Sakarias kõneles midagi killest ( ja ta vist pidi seda ka pea kõigile lauludele laulma) ja sellest kuidas naised võtavad jäiga asendi sisse ( hiljem selgus, et jutt oli kargusest aga situatsioonikoomikat oli omajagu), meeste asendi osa jäi segaseks. Laupäev oli mihklipäev ja sellega seoses toimus ka laat kus kauplesime ja laulsime ning Aare ja Sakarias kokkasid.   Ilm oli jahe. Minul õnnestus osta omale üks äge ambsõlg ja vahetada veidi ehteid savikausi vastu. Kuna ühtlasi oli tegu ka mingi folgifestivaliga siis pealelõunal saime  veel lavale ja kuulata ka teisi ning näha kõhutantsu-ausaltöeldes oli see mul esimene folgifestival kus kõrvuti arhailise lauluga näeb pekivõbistamist. Peale kontserti saime veel sõita ringi Jurkalnes ning käia rannas. Ilm oli jahe ja mul olid käpad märjad.  Keegi ujuma ei läinud. Mõned otsisid rannast merevaiku. Õhtuks olin ma suhtkoht kustunud ja järgmine päev puruhaige.   Õhtul toimus veel äga motoriseeritud rongkäik ja pidu-ma olin bussis ja osalesin rongkäigus motoriseerituna ja viimasena. Pühapäeval oli ilm veel jahedam aga päike paistis kohati.  Eelmisel päeval olin ostnud omale sooja kampsiku ja villarid so uue päeva hommikul läksid kohe käiku-olin nagu suiti kubujuss oma 1 latise kampsuni ja 15 latiste sokkidega. Kusjuures kampsik oli käsitsi kootud aga kasutatud selle ka 1 latt. Nagu näha toetasin ma mitut suiti käsitöölist.Toimus ristikäik ja jumalateenisrtus-kirik oli puupüsti rahvast täis. Tagasiteel bussis pidas Sakarias höste põneva loengu katoliku kirikust ja kommetest. Tartu saime öösel 22 ajal. Ilvese kontsert oli selleks ajaks juba ammu läbi. Aga mis ma siis teada sain? Suitid said omale u 6 aastat tagasi lipu. Neil on kaunid rahvariided ja huvitav burdoonlaul. Muuseas nägin ära ka vanima suiti lauliku kes oli mõnusalt energiline ja kõva häälega. Alates 2007 aastat on Suitid ka Unescos. suitidel oli vist 5 leelokoori. Arhiivis on u 52000 laulu talletatud. Nu ja siit saate ise lugeda kes need Suitid on ja mille nad nii lahedad on: http://www.suitunovads.lv/en/Who_are_Suiti/

PS: rohkem pilte: https://www.facebook.com/merlin.loiv/media_set?set=a.671309832881373.1073741853.100000070861168&type=3

Categories: 2013 | Tags: , | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

