Borre 1-6.07

IMG_1712Fotevikenis helises äratuskell 1.06 hommikul kell 6.00. eelmisel õhtul lükkasime oma muinaskola autosse ja püstitasime tavatelgi. Enamus laagris osalejaid lahkus kohe peale üritust so hommikuks oli meid järel üsna vähe. Õhtul oli tugev tuul so kuppeltelk nägi oma kujult välja kõike muud kui kuppel ja nii sai ta paigutatud Torbörni telgi kõrvale tuulevarju. Hommikuse ärkamise üks pluss oli antud laagris kahtlemata ka see, et sai sooja veega pessu minna-enamasti oli veeboileris soe vesi otsas. Hommikuste siblimistega läks kähku ja kell 7.00 me juba sõitsime Borre suunas- sõita oli oma hea 600 km sh ka natu praamisõitu Mossist ( maksis 150 norra raha).

Saabudes linna oli meil tegu orjenteerumisega kuna täpset aadressi polnud antud- ainuke sihtmärk oli kirik mille vahetus läheduses pidi olema laager. Nii nagu mitmed, kes tulevad esimest korda lähenesime ka meie algselt valelt poolt aga õige mulgu leidsime ka kohe üles. Tundus, et enamus osalejaid oli juba kohal. Metsa alla kihas elu. Meid paigutati kohe värava juurde so paremat kohta oleks olnud raske soovida-kõik käisid meist mööda nii sisenedes kui väljudes. Tundus, et enamus rahvast oli kohal kuna terve nädal so enne marketi algust toimus rida erinevaid töötube. Kohapeal sai proovida kanga ja lõnga värvimist, ehete valmistamist, vibu ja nooolte tegu, metalli valu, kirstu tegemist, jalatsite tegu. Vahest oli veel midagi. Laagrisse jõudes juhatas Silja meid regajate juurde-kuna osalejaid oli 750 siis nimekirjast leidmine võttis omajagu aega. Laagri koht oli imeline, otse kiriku taga, sadama juures põliste puude varjus. Antud laager toimub kord üle aasta. Ilm on Norrale omaselt heitlik aga terve turu aja oli ilus st 3 päeva. Samas nädala alguses kohe kui telgi olime püsti saanud ja auto minema viinud hakkas sadama so meil vedas, et enne lahtipakitud saime. Müügi poolest oli antud turg eduline. Kogu see koht, inimesed-kõik oli nii nagu peab. Hommikuti sai võikusid ja kohvi ning toimusid koosolekud kus kõneldi koertest, puukidest ja tuleohutusest. Palju oli tuttavaid ja sõpru. Laupäeval toimus ka pidusöök ja hiljem tõrvikutega rongkäik läbi metsa haudade manu-sajad tõrvikud vaikuses sammumas- seda nagu ei annagi kirjeldada- seda tuleb ise teha läbi-liigutavalt ilus oli. Greg pakkus meile rongkäigus head punast veini. Pärast toimus õdus istumine lõkke umber kus Ingrid laulis publiku soovil rope laule ja poolakad tegid magneesiumiga tuleshoud. Klassikaline tõrvikutega võimlemine oli ka aga see on ka alati.

Kuna laagri juures oli ka sadam siis me loomulikult läksime ka kalale ja saime kohe nii, et jagus mitmeks söögikorraks. Kalastamine on siin hirmus popp-isegi väikestel tüdrukutel on roosad õnged ja puha. Esimesel õhtul ei saanud me muffigi kuna valed landed jmt värk oli aga me õppisime. Osad landid meil viisid kalad ära ja osad jäid kinni kas siis vetikatesse või kividesse. Kõige legendaarsem landikaotus oli see kui lant sai hooga visatud elektriliinidesse. Üle aastate puhastasin mina ka kala-vees tulid krabid kohe asja uurima-hirmus suured krabid olid st nu nii kämbla suurused. Tüübid tassisid kalaraiped minema mis ma vette loopisin. Kala praadisime lihtsalt soola ja pipraga ja oli imehea- kohati olid vaid ainumas häda, et kala ei tahtnud Karmo tehtud pannile mahtuda ära st nii suured olid.

Antud laagris olin ma ise tiba sant kuna olin omal kuskil selja keeranud ära- hommikuti veeresin voodist välja-kõik tegi roppu valu. Igasuguse kummardamise ja asjade tõstmise võis ka unustada heaga ära. Päevi oli väga valus aga lõpuks ikka taandus.

Siia laagrisse tulid ka viikinglaevad ja neid oli 4 st 2 paadilaatset ja siis 2 suurt millest üks oli Osebergi laeva uhke koopia.-Greg ütles, et pidavat hea olema. Asi mille üle mul on ka hea meel on see, et ma nägin ära kuidas Gregi õpilased muistsel moel metalli valasid-asjad tulid ilusasti välja. Ühel päeval käisime ka rannas ja võtsime päikest aga peale 5 minutit viskas see pikutamine üle ja me läksime poodi madratseid ostma. Edasi suvitasime madratsitega ujudes-vesi oli külmapoolne. Põhi on kivine ja rannas on krabijäänuseid. Siin eemal metsa all on ka suur lammaste kari- nad on kõik sarvedega ja madalamad kui meil aga hästi karvased ja eri värvi-musta, halli, valget, pruuni. Hommikuvaikuses kuuleb määgimist. Meie telgi ees kus müüakse pileteid on ka jäätisemüük so raske on- jäätis on suhtkoht kallis st üle 3 euro on tavaline pulgakas vai tuutu mis meil alla euro. Norras olla rasva ja magusa peal mingi maks mis tegevat sedalaadi asjad kalliks. Seega kuna karp maasikaid on siin odavam kui jäätis siis me oleme iga päev ostnud maasikaid kiriku juurest-imehead on. Laagri vahetus läheduses on ka sibula ja kartulipõld. Kartul õitseb.

Borresse jäime veidi kauemaks ja lahkusime kolmapäeval-lõpuks olime ainumased kes siin olid-meie ja tühi metsaalune kus alles oli kihanud elu. Antud turul mingil määral on ka siiski oluline see kus su telk paikneb-mõned kurtsid, et müük ei läinud. Ehted aga pakkusid inimestele huvi, kuna oli soe ilm siis villast väga ei ostetud. Küll aga sai palju õpetatud ja seletatud nõeltehnika teemal. Palju küsitakse kõikjal ka seda, et kas oleme Soomest.