Moesgard 21-26.07

tee randa

Laager millest ma olin kuulnud vaid seda, et on ülilahe ja kauplejatel on sinna raske saada kohta. Vaatamata sellele saatsin talvel ikkagi taotluse ära ja kevadel mais käisin kohta ka uudistamas. Siis ma veel ei teadnud, et laager toimub rannas ja selle juures aasal ning, et sinna saab sõites mööda kitsast teed. Igas laagris ikka kauplejad kõnelevad omavahel ja arutatakse, et kuidas läheb ja kes kuhu järgmisele üritusele läheb. Niipea kui ma olin Norras Sarpsborgis nädal varem maininud, et lähen Moesgardi oli sõpradel keraamikutel kohe küsimus, et kas ma ka teed tean. Nemad ise elavad Moesgardi vahetus läheduses. Ma teadsin kus on ülikool ja kus on muuseum so ma ei teadnud muffigi. Keraamikust proua kes on tegelenud viikingi asjaga u 30 aastat joonistas mulle üksipulgi kaardi, mis kohapeal osutus vägagi vajalikuks kuna ilma selleta ja teed juhatavate siltideta poleks me kohta leidnud. Ühtlasi soovitati veel sõita ka Göteborist Fridrikshavenisse aga see trikk läks meil untsu kuna ühel hetkel olime vales kohas ja ärakeeramisi enam ei tulnud so sõitsime u 800 km mööda maismaad selle asemel, et sõita u 200 km + praam ja 100 km. Sain olla üle 9h roolis. Moesgardi jõudes avastasime, et enamus osalejaid oli juba kohal ja plats ning osalt ka rand telkidega kaetud. Leidsime korralada Sara kes oli õnnelik, et meil on pisikene telk mida hõlbus paigutada. Meie asukoht oli põhiteedest veidi kõrval ja alguses tegi see tiba muret aga ürituse käigus kõik sujus ja meid leiti ilusasti üles. Naabriks olid sel korral meil ühelpool käsitöölistest naised kes tegid värvipulbrit ja keetsid mingit liimi ja valmistasid imemaitsvaid roogasid mida nad ka lahkelt meiega jagasid kuna neil jäi mitmel korral üle. Teisel pool oli üks saksa perekond 3 jõnglasega, kes kandsid hoolt, et me mingil juhul ühelgi hommikul üle 7.00-i ei magaks. Mürgel käis kõrval terve päeva kuna lapsed olid leidlikud ja said enda lõbustamisega ise hakkama loopides müügiks olevaid lõngu ja luujuppe laiali. Meie ees olid hobestega shou tegijad ja neil oli uhke kolme kohaga lõkkease kus nad küpsetasid põhiliselt burgereid. Tähtis aga on see, et neil oli kaasas lahe peni kes mängis palliga nii, et kui viskasid koerale palli siis ta toksas seda õhust ninaga ja saatis palli tagasi. Siis kui peni pererahvas oli platsil hobustega jändamas siis koer oli õnnetu ja ulgus.

Alguses tundus umbele imelik, et miks kõik selles laagris nii segi on paigutatud st kauplejad, sõdalased, suvitajad-lähemal uurimisel selgus, et laager on tegelikult sõdalastele mõeldud ja kauplejaid siia väga palju ei lasta. Sõdalasi oli 440 kohapeal sh erinevad rahvused nt Poola, Inglismaa, Taani, Norra, Roots, Iiri. Kindlasti oli veel rahvuseid keda ma lihtsalt kas ei teadnud vai ei mäleta. Kauplejate hulgas oli uusi nägusid keda enne polnud kohanud. Rõõm oli kohata uuesti vene meistrit Ivanni ja siis veel üht samal tasemel nikerdavat vene meest. Venelaste ehteletid olid kuninglikud-oli leidusid mille tüüpegi ma polnud enne näinud so uudistasin kohe hoolega. Kuna laagrisse jõudsime esmaspäeva õhtul ja teispäeval oli näha, et rahvas rohkem suvitab kui kaupleb siis tegime meiegi 2 rannapäeva so teispäeva ja kolmapäev ning kauplesime ülejäänud nädala. Ametlik turg oli nädalavahetusel. Korraldajad olid pannud püsti 2 telki kus üks siis toimis nagu kõrts ja teisest sai osta sööta ja tasuta kuumi jooke. Enam ei pidanud hommikuti telgis tegema priimusel kohvi vaid sai jalutada tassiga telki ja siis minna randa kohvitama. Õhtuti me enamasti istusime kakaoga Laura ja Janari juures rannas. Tõeliselt mõnus on omasid näha eemal olles. Moesgard oli esimene laager kus sai mõnusalt ujuma minna kuna vesi ja õhk olid enamvähem ühes temperatuuris st vesi üle 20 kraadi. Rannariba oli siin tegelikult pikk aga kitsas ja kivine. Ametlikul ranna alal oli ka vetelpääste ja eemal kiosk kust sai jäätist ja muud hääd. Taanis pidavat poes olema jäätis vaid suviti ja talvel on vaid suured karbid kui sedagi. Rannas läks vesi väga ruttu sügavaks-oli molluskeid ja krabisid. Head kalastamise kohta polnud so kalal ei käinud. Rannas lesides vaatasime kella päikese järgi st oli teada, et nii viie paiku lahkub päike me telgist ja tekib sinna vari so siis võis ennast rannas pakkida kokku ja suunduda telgi manu. Päevasel ajal oli meil telgis nii umbne ja palav, et ei kannatanud ülepea olla so me hoidsime eemale ( va kauplemise aeg).

Siin laagris sai ka tehtud veidi vahetuskaupa- 3cd-d ehete vastu ja ripats 2 kuuma koera eest (parim vorst). Suuremat ostlemist ise ei korraldanud-ostsin vaid Ivani käest kõrvakad mida oli plaanitud juba teha üle aasta. Kingituseks sain ühe toreda lunula ripatsi. Ühe ägeda klaasist pärli ostsin ka-tehtud kohapeal rannas-on teine sääne sinise-ja valgekirju ja keskel on tulipunane trip-mulle oma sinivalgelt meenutab merd ja laineid. Kuna laagris oli palju sõdalasi siis toimus ka nädalavahetusel 2 lahingut ja muul ajal tegid poised muidu trenni metsas kus oli tiba rohkem varju. Varustust nad siin eriti ei kasuta so kiiver on nõrkadele. Moesgard on kindlasti koht kuhu ma tahan tulla tagasi kuna koht ise on ilus, laagrimelu on parasjagu ja müük on hea. Suurt rõõmu tegi see, et oli rand kus sai ujuma. Sarpsborgis st eelmises laagris oli ka järv kohe laagri juures aga seal olid mingid parasiidid vmt tänu millele olid riputatud üles hoiatavad sildid ujumise suhtes-me siis ei läinud ujuma. Borres käisime ka ujumas aga vesi oli külm veel. So selle suve ujumised saab lugeda kokku hetkel ühekäe sõrmedel ja siis jääb ka sõrmi üle. Siin laagris tasuta toidlustamist hommikuti polnud küll aga oli nädalavahetustel soodsatel tingimustel väga rikkalik õhtusöök-kala, erinevat liha, mitut sorti rohelist. Suure kuumaga kuidagi me siin väga kokata ei taha- teeme asju peamiselt priimusel st midagi mis saab kähku valmis. Nosime päeval palju rohelist ja joome palju vett.

Siin laagris sai nädalavahetusel vaadatud üle ka reisiplaanid ja tehtud mõningased muudatused seoses auto seisukorraga. Mazda on tiba vässu ja ma ei julge tehniliselt ebakorras autoga Norra mägiteedel sõita st sõita oleks u 3000 km. Seega kuulasime veidi maad ja küsisme nõu Siljalt ja Larsilt ning saime teada 2 laagrist mis on sel ajal kui me pidime olema Lofotenis Norras. Uus reisplaan kaheks nädalaks nägi välja nii, et kõigepealt sõidame Ribesse kus toimub sõdalaste nädal ja pisuke turg- oleme seal esmaspäevast reede hommikuni ja siis sõidame edasi Fyrkati viikingite keskusesse kus toimub turg 2-3 augustil ja sealt edasi sõidame Borki kus on ka keskus viikingitele ja toimub turg. Sealt edasi juba koju. Loodetavasti kõik plaanid lähevad õnneks. Nii võiks öelda, et ühe ärajäänud ürituse asemel on potensiaali kolmeks uueks ürituseks. Hoidkem päkku! Üldiselt kõik regamine tuleb teha ära talvel mitte aga nädal või kaks enne ürituse algust. Mulle endale kangesti Taani meeldib-siin on kuidagi kodune olla. Väikesed vahemaad sõites, mõistlikud hinnad, palju viikingeid puudutavat igas mõttes. Fyrkat ja Bork on kohad ka kus ma pole käinud so oleks põnev.

Ps: eraldi väärib mainimist, et puuke oli palju- iga päev korjasin endalt ära nii u 10 tk:(